Anmeldelse af Cities Skylines 2: Burde du købe Cities Skylines 2?

Anmeldelse af Cities Skylines 2

Indhold

Cities Skylines 2 er efterfølgeren til det populære byggespil fra 2015, hvor du kan skabe din egen by uden begrænsninger. Spillet byder på en dyb simulation, en levende økonomi og en række nye funktioner, der skal gøre din by mere realistisk og varieret. Men lever Cities Skylines 2 op til forventningerne, eller er det et skuffende skridt tilbage for genren? Det har vi undersøgt i denne anmeldelse.

Grafik og lyd

En af de første ting, man lægger mærke til i Cities Skylines 2, er den forbedrede grafik. Bygningerne har mere detalje, vejene har mere tekstur og lyseffekterne er mere imponerende. Spillet har også indført klimaer og årstider, der påvirker din bys udseende og udfordringer. Du kan vælge mellem forskellige kort, der har hver deres klima, som f.eks. tropisk, tempereret eller arktisk. Hvert klima har sine egne vejrforhold, som kan skifte fra solskin til regn, sne eller tåge. Årstiderne ændrer også din bys farver og stemning, fra grønne blade om foråret til røde og gule om efteråret.

Lyden i spillet er også forbedret, med mere variation og dybde i de forskellige lydeffekter. Du kan høre trafikken brumme, fuglene kvidre og borgerne snakke. Hver bygning har sin egen lyd, som f.eks. sirener fra brandstationer, båndsalat fra fabrikker eller musik fra radioer. Spillet har også flere radiostationer at vælge imellem, der passer til forskellige stemninger og genrer. Du kan også skifte mellem forskellige kameravinkler og bruge det nye fotomode til at tage flotte billeder af din by.

Grafik og lyd i cities skylines 2

Gameplay og simulation

Cities Skylines 2 er et spil, der handler om at planlægge, reagere og ændre din by efter dine visioner og behov. Du starter med et tomt kort, hvor du skal bygge veje, zoner og tjenester for at tiltrække borgere og virksomheder. Du skal også sørge for at forsyne din by med strøm og vand, håndtere affald og forurening, samt balancere din økonomi og budget.

Spillet har en dyb simulation, der påvirker alt i din by. Hver borger har sit eget livsforløb, der bestemmer deres alder, familie, uddannelse, job og fritidsinteresser. De flytter ind i din by eller bliver født der, og hvis de er glade, bliver de boende indtil de bliver gamle og dør. Deres adfærd påvirker også trafikken, efterspørgslen efter zoner og tjenester, samt din bys økonomi og produktion.

Spillet har også indført et nyt progressionssystem, der giver dig mere frihed til at låse op for nye funktioner. I stedet for at være bundet til befolkningsmål får du nu point for hver milepæl du når i din bys udvikling. Disse point kan du bruge til at købe nye tjenester i forskellige udviklingstræer, som f.eks. sundhed, uddannelse eller transport.

Spillet har også flere nye zoner og signaturbygninger at vælge imellem. Du kan f.eks. bygge strandejendomme langs kysten, højhuse i centrum eller historiske bygninger med særlig charme. Disse bygninger giver din by mere personlighed og værdi.

Gameplay og simulation i citites skylines 2

Udfordringer og problemer

Cities Skylines 2 er et ambitiøst spil, men det har også sine ulemper. En af de største udfordringer er at håndtere spillets dårlige ydeevne og tekniske problemer. Spillet kræver meget af din computer, især når din by vokser sig stor og kompleks. Selv med en kraftig pc kan du opleve lave framerates, lange lastetider og hyppige nedbrud. Spillets udviklere har erkendt, at spillet ikke er optimalt ved lanceringen, og har lovet at forbedre det over tid. Men det er stadig frustrerende at spille et spil, der ikke kører ordentligt.

En anden udfordring er at forstå nogle af spillets mekanikker og feedback. Spillet giver dig mange informationer og statistikker om din by, men det er ikke altid klart, hvad de betyder eller hvordan du skal reagere på dem. F.eks. kan det være svært at finde ud af, hvorfor dine borgere er utilfredse, hvorfor din økonomi er i krise, eller hvorfor din by har et dårligt omdømme. Spillet kunne godt bruge mere vejledning og forklaring til at hjælpe dig med at løse dine bys problemer.

En tredje udfordring er at undgå, at din by ser grim ud på nært hold. Spillet har et flot grafisk design på lang afstand, men når du zoomer ind, kan du se mange fejl og mangler i bygningerne og terrænet. F.eks. kan du se skraldespande, brændestabler og parkeringspladser, der hænger i luften eller klipper ind i jorden. Det skyldes, at spillet ikke tilpasser sig godt til ujævnt terræn, og at du skal være meget omhyggelig med at forme terrænet på forhånd. Det kan være meget tidskrævende og kedeligt at gøre det, og det ødelægger også noget af spillets kreativitet.

problemer med cities skylines 2

Konklusion

Cities Skylines 2 er et spil med stort potentiale, men også med store problemer. Det er et spil, der kan være engagerende og sjovt at spille, når du udvider din by og ser den vokse sig levende. Men det er også et spil, der kan være frustrerende og skuffende at spille, når du støder på tekniske fejl og grafiske fejl. Det er et spil, der har mange nye og spændende funktioner, men også mange gamle og velkendte funktioner. Det er et spil, der vil appellere til fans af genren, men også tiltrække kritik fra dem.

Vores vurdering af Cities Skylines 2 er derfor blandet. Vi synes, at det er et godt spil, men ikke et fantastisk spil. Vi synes, at det er et spil, der har brug for mere tid og arbejde for at blive bedre. Vi synes, at det er et spil, der fortjener en chance, men også en advarsel.

Vi giver Cities Skylines 2-3 ud af 5 stjerner.

Relateret Artikler