Hvornår blev fortnite lavet? Og hvad du ikke vidste om Fortnite

hvornår blev fornite lavet

Indhold

Fortnite er et af de mest populære og indflydelsesrige videospil i verden. Det har millioner af spillere, der kæmper mod hinanden i en virtuel arena for at være den sidste overlevende. Men hvordan og hvornår blev Fortnite lavet? I denne artikel vil vi se på spillets historie, udvikling og succes.

Fortnite startede som et helt andet spil

Fortnite blev oprindeligt annonceret i 2011 af Epic Games, et amerikansk spilfirma, der står bag andre succesfulde titler som Unreal og Gears of War. Spillet var inspireret af Minecraft og Left 4 Dead, og det skulle være et samarbejds- og overlevelsesspil, hvor spillere skulle bygge forsvar mod zombielignende væsner kaldet “husks”. Spillet blev kaldt Fortnite: Save the World, og det var planlagt til at blive udgivet i 2013.

Men spillet mødte flere forsinkelser og udfordringer under udviklingen. Epic Games havde svært ved at finde den rette balance mellem bygning, skydning og overlevelse. Desuden skiftede Epic Games til en ny spilmotor, Unreal Engine 4, som krævede en del omprogrammering. Spillet blev også påvirket af interne ændringer i Epic Games, som mistede nogle af sine nøglemedarbejdere og fik nye investorer.

Fortnite: Save the World blev endelig udgivet den 25. juli 2017 som et betalt spil i “early access”. Det vil sige, at spillet stadig var under udvikling, men spillere kunne købe det og give feedback til udviklerne. Spillet fik en blandet modtagelse fra spillere og anmeldere. Nogle roste spillets kreativitet og humor, mens andre kritiserede spillets gentagelse og tekniske problemer.

Fortnite som Battle Royale

Fortnite fandt sin formel med Battle Royale

Mens Fortnite: Save the World kæmpede for at finde sit publikum, var der et andet spil, der tog gaming-verdenen med storm: PlayerUnknown’s Battlegrounds (PUBG). PUBG var et online skydespil, der introducerede en ny genre kaldet Battle Royale. I denne genre bliver op til 100 spillere kastet ned på en øde ø, hvor de skal finde våben og udstyr og bekæmpe hinanden, indtil kun én spiller eller hold er tilbage.

PUBG blev et kæmpe hit, da det blev udgivet i marts 2017. Det tiltrak millioner af spillere og satte rekorder for antallet af samtidige spillere på Steam, den største platform for pc-spil. PUBG’s succes fangede Epic Games’ opmærksomhed, som så potentialet i at kombinere Battle Royale-genren med Fortnite’s byggeelementer.

Epic Games besluttede at lave en separat version af Fortnite kaldet Fortnite Battle Royale, som blev udgivet den 26. september 2017 som et gratis spil. Det vil sige, at spillere ikke behøvede at købe Fortnite: Save the World for at spille det. Fortnite Battle Royale fulgte det samme koncept som PUBG, men med nogle vigtige forskelle. For det første havde Fortnite Battle Royale en mere farverig og tegneserieagtig grafikstil end PUBG’s realistiske udseende. For det andet kunne spillere i Fortnite Battle Royale bruge materialer til at bygge strukturer som vægge, trapper og tårne for at beskytte sig selv eller angribe andre spillere. For det tredje havde Fortnite Battle Royale et hurtigere tempo og mere dynamisk gameplay end PUBG’s mere taktiske og langsomme stil.

Fortnite Battle Royale blev hurtigt et fænomen. Spillet fik over 10 millioner spillere på bare to uger efter lanceringen. Det overgik PUBG’s popularitet på både pc og konsoller som PlayStation og Xbox. Det blev også det første spil, der gjorde det muligt for spillere på forskellige platforme at spille sammen, hvilket var en stor bedrift i gaming-industrien. Fortnite Battle Royale blev også et hit på streaming-tjenester som Twitch og YouTube, hvor berømte spillere som Ninja og Tfue tiltrak millioner af seere med deres imponerende færdigheder og personligheder.

Fortnite blev en del af popkulturen

Fortnite’s popularitet voksede kun med tiden. Epic Games fortsatte med at opdatere spillet med nyt indhold, funktioner og begivenheder, der holdt spillerne engagerede og interesserede. Spillet introducerede et sæsonbaseret system, hvor hver sæson havde et tema og en historie, der ændrede spillets verden og tilføjede nye elementer som våben, køretøjer og kosmetiske genstande. Spillet havde også store live-begivenheder, hvor spillere kunne opleve spektakulære hændelser som vulkanudbrud, meteornedslag og koncerter med berømte kunstnere som Marshmello og Travis Scott.

Fortnite blev mere end bare et spil. Det blev en del af popkulturen. Spillets dansetrin og karakterer blev ikoniske og blev efterlignet og refereret til i andre medier som film, tv-shows og musik. Spillet blev også et socialt rum, hvor spillere kunne hænge ud med deres venner, chatte med andre spillere og udtrykke sig selv gennem deres avatarer. Spillet blev også en platform for kreativitet, hvor spillere kunne lave deres egne baner og spiltilstande ved hjælp af et værktøj kaldet Creative Mode.

Fortnite blev også en stor del af esports-scenen. Professionelle spillere begyndte at konkurrere i turneringer verden over for at vise deres færdigheder og vinde store præmier. Det største eksempel var Fortnite World Cup i 2019, hvor 16-årige Kyle “Bugha” Giersdorf vandt 3 millioner dollars i solokonkurrencen.

Fortnite er stadig et af de mest spillede og elskede spil i verden. Det har over 350 millioner registrerede spillere og har tjent milliarder af dollars i indtægter. Det har også inspireret mange andre spil til at følge dets eksempel og tilbyde Battle Royale-tilstande eller gratis at spille modeller. Fortnite har bevist, at det er mere end bare et spil. Det er et fænomen, der har ændret gaming-verdenen for altid.

Relateret Artikler